Ostatnio było o tym, dlaczego robisz wszystko na ostatnią chwilę i jak to zwalczyć. Dostałem po tym tekście kilka pytań odnośnie Zasady Piątki – i już śpieszę z wyjaśnieniami. Zasada Piątki, czyli jak wziąć się do pracy właśnie w tym momencie?

Zasada Piątki - Jak Wziąć Się Do Pracy Teraz?

Zasada Piątki – Jak Wziąć Się Do Pracy Teraz?

Prosty Poradnik Po Zasadzie Piątki

1. Kiedy?

Wtedy, kiedy właśnie robisz coś, czego absolutnie nie powinieneś robić, żeby zrealizować swoje plany i cele. Wtedy, kiedy nie robisz absolutnie nic pożytecznego, na przykład oglądasz Fakty, a Twoje rzeczy do zrobienia leżą i płaczą. Wtedy zaczynasz.

2. Start

Powiedz swojemu umysłowi, że zamierzasz robić dowolną pożyteczną rzecz tylko pięć minut. Serio, tylko pięć minut. Sam po tym pięciu minutach podejmiesz decyzję, czy chcesz wrócić do marnowania czasu, czy być może jednak zostaniesz przy robocie.

3. Odetnij Wszystkie Przeszkadzacze

Wyłącz telewizor. Zablokuj Facebooka nawet na 5 minut. Naciśnij czerwony „X” przy przeglądarce internetowej. Wyłącz wszystko, co Ci może przeszkadzać. Nie martw się – jeśli coś pójdzie nie tak, wrócisz do swoich przeszkadzajekTo kluczowy punkt (a nie zajmie Ci więcej, niż 30 sekund!)

4. Ustaw Budzik

Ustaw swój budzik lub minutnik na pięć minut od teraz. Najlepiej, żeby dzwonek lub alert był cichy i miły, a nie nagły i niszczący Twoją koncentrację. Zostaw swój telefon/budzik w zasięgu swoich rąk.

5. Zacznij Robić

Przez pięć minut od teraz zacznij robić jedną pożyteczną rzecz. Może to być nawet wyjmowanie zeszytu i przeglądanie notatek czy napisanie tytułu nowego raportu. Ważne, żebyś zaczął. W trakcie działania nie pozwól sobie na zaangażowanie się w coś innego (multitasking jest nieskuteczny). Unikaj czytania SMS-ów, patrzenia na alerty i powiadomienia czy rozpoczynania rozmowy z Twoim współlokatorem.

6. Oceń

Kiedy zadzwoni budzik, pomyśl – czy kontynuujesz to, co zacząłeś? Czy zamkniesz wszystko i wrócisz do marnowania czasu? Jeśli postanowisz kontynuować, wciśnij przycisk drzemki (najlepiej ustawić go na standardowe 10 minut).

7. Powtórz

Proste – powtarzaj, aż skończysz dokładnie to, co masz do zrobienia. Ustawiaj coraz dłuższe terminy budzika, aż w końcu uznasz, że nie jest Ci potrzebny – wpadniesz we flow.

Dodatkowo – Opanuj Przerwy

Jeśli podczas swojej roboty potrzebujesz przerw, cały czas bądź uważny, żeby nie zaangażować się w Twój ulubiony serial. Jeśli to zrobisz, rozpoczynaj od początku.

Dlaczego Ta Metoda Jest Skuteczna?

Po pierwsze: zawsze najtrudniej jest zacząć. Kiedy już zaczniesz, łatwiej Ci kontynuować.

Po drugie: zasada konsekwencji.

Po trzecie: odcinasz się od wszystkich niepotrzebnych powiadomień.

Po czwarte: myślisz. Zadziwiające, ale w większości otwieranie na przykład niepotrzebnych okien w przeglądarce jest zwykłym, bezrefleksyjnym nawykiem. Jeśli w miarę stale myślisz i uważasz na to, żeby nie tworzyć sobie przeszkadzajek, jesteś od razu dwa razy bardziej skuteczny. Ba, nawet pięć!

Spróbuj tego następnym razem, kiedy nie będziesz potrafił się zmotywować do roboty.

To co dzisiaj masz do zrobienia? :)